Ninni nedir? ninnilerin tasnifi, ninnilerin sınıflandırılması ve Yozgat yöresinde ninniler üzerine...
Ninni nedir? Tasnifi ve sınıflandırılması
Ninni ; Anne ile çocuğun ahengini ,birliğini ,yakınlığını ve uyumunu sağlayan ninniler tarih boyu hemen her toplumda var olmuş müzik değeri taşıyan edebi örneklerdir. Ninni sözü, Divan’ ü Lügati ‘t-Türk ’te ”balu balu “sözü ile karşılanmış ve bu kelimeye ; “ Kadınlar beşikte çocuğu uyutmak için söylerler.”karşılığı verilmiştir .Amil Çelebioğlu : “En az iki –üç aylıkken üç dört yaşına kadar annenin çocuğuna,onu kucağında ,ayağında veya beşikte sallayarak daha çabuk ve kolay uyutmak için yahut ağlamasını susturmak için hususi bir beste ile söylediği ve o andaki halet-i rubiyesini yansıtır mahiyette ,umumiyetle mani türünde bir dörtlükten meydana gelen bir çeşit türkülerdir “ demiştir . Ali Berat Alptekin ise : ”Ağlayan çocuğu susturmak veya uyku saati gelen çocuğu uyutmak için anne kucağında , dizinde veya beşikte söylenen ezgilerdir “.Doğan Kaya’ ya göre “ uyutulmaya çalışılan çocuğa veya çocuğu hoplatıp severken söylenen ve bir takım duygu ,düşünce , inanç, umut,ve hayalleri ,sevinç ve acıları ihtiva eden ; çoğunlukla dört mısra ile söylenen ve mısra sonlarına bir takım klişe sözler ilave edilerek ezgi ile terennüm edilen manzum sözlerdir”.Demiştir.
Ninnilerin Tasnifi :
A) .Yapılarına göre ninniler.1.Hecelerine göre ninniler.( Beş heceli ninniler,yedi heceli ninniler,sekiz heceli ninniler,on bir heceli ninniler .)2.Mısralarına göre ninniler .(İkilik şeklinde ninniler,üçlük şeklinde ninniler, dörtlük şeklinde ninniler,bentlerden meydana gelen ninniler,beş- on sekiz mısralı ninniler.”Beş ,altı , yedi ,sekiz ,dokuz ,on ,on bir ,on iki ,on üç ,on dört ,on altı , on yedi ,on sekiz mısralı ninniler.”
B) .Konularına göre ninniler “Amil Çelebioğlu ninnileri konularına göre şu şekilde tasnif etmiştir.” A). Dini kutsi ve fikri mahiyette ninniler. B). Efsane ve ağıt türünde ninniler .C).Dilek ve temenni mahiyetinde ninniler .Ç).Sevgi ve alaka ifade eden ninniler.D).Övgü ve yergi mahiyetinde ninniler.E).Şikayet ve teesür ifade eden ninniler .F). Ayrılık ve gurbet ifade eden ninniler .G). Va’d mahiyetinde ninniler .Ğ). Tehdit ve korku anlamında ninniler .Bu tasnifi geniş kapsamlı olarak şöyle sıralayabiliriz .1.Geleceğe ait hayaller, arzular , dilekler ve idealler.2.Geçmişte cereyan eden hadiseler.3.Peygamber ve velilerden beklenen yardım .4. Öğütler.5.Hayvanlar.6.Dua- beddua.7.Ölümün doğurduğu acı ve dertler .8.Sevinç-Acı .9.Sevgi ve ilgi.10.Akraba.11.Kan davası-kin düşmanlık .12.Din ve kutsallık.13.Giyim ve kuşam.14.Tehdit korkutma .15.Va ’d .16.Ayrılık-Gurbet.17.Övgü – Yergi.18.Şikayet teesür .19.Efsane ve ağıt türünde ninniler.
C). Söylenilen kişilere göre ninniler :1.Kız çocukları için söylenen ninniler. 2.Erkek çocukları için söylenen ninniler.3. Hem kız hem erkek çocukları için söylenen ninniler .4.Ebedi uykuya yatan ölüler için söylenen ninniler .
Ç). Söylenme zamanı ve ortamına göre ninniler :1. Çocuğu uyuturken söylenen ninniler.2.Çocuğu uyuturken söylenen ninniler.3. Hoppamalar,okşamalar,avutmacalar mahiyetinde çocuk uyandıktan sonra onu severken söylenen ninniler.4. Bebeğin emeklemesi ,yürümesi,konuşması,dişinin çıkması hususlarında söylenen ninniler.
Ninnilerin özellikleri : Muhtelif konuları ihtiva eder .Mısra sayıları iki –on sekiz arasında değişir.Kendilerine has ezgileri var dır .”Ninni ezgilerinin en önemli vasfı yanık oluşlarıdır.”.Ninniler genellikle klişe sözler ile başlar .”Dandini ile başlayan ninniler.Eee ile başlayan ninniler.Hu ve hu hu hu ile başlayan ninniler.Ninni ile başlayan ninniler .Kızım… oğlum…ile başlayan ninniler.Hop,hoppa,hoppala ve hoppada ile başlayan ninniler.Evlerinin önü ile başlayan ninniler. Hayya ile başlayan ninniler.”klişe sözler ile başlatılan ninniler ,yine klişe sözcük ile bitirilir .”Eeee, hi hu hu,nen nen nen ,piş piş piş, öve (övve) “.Bu sözler ninni aralarında da yer alabilirler.Bazı ninniler il adı ile başlatır. Bir kısım ninniler anlamsız sözler ile başlatılır .Zincirleme şeklinde olabilirler.Kısmen mizah unsurlarına yer verilir. Çocuğun kimliği belirlenir.Benzetmelere yer verilir.
Ninnilerin teknik özellikleri : Ninniler kafiye ve redif bakımından karmaşık bir durum sergilerler.1.Yarım kafiyeli ninniler.”aa / aaa /aaab / aaaaaa.” 2.Tam kafiyeli ninniler .”aa /aaa / aaba”.3.Zengin kafiyeli ninniler.”aaaa/aaba/ aabbcc/aaa “.
Ninnilerin diğer türlerle ilişkisi : A).Ninni-Mani: Genellikle ninniler mani tarzında dır.B).Ninni-Ağıt :Pek çok türkümüzde ve aşıkların şiirinde ebedi uykuya dalan kimseler için de ninniler söylenir.Böylelikle kişiler bir yandan , yanan yüreklerini soğutur ,bir yandan da mezarında rahat yatması için ölenin ruhunu teskin etmeye çalışırlar .Genel olarak ağıtlar acı üzerine söylenmiş şiirler olduğuna göre acılı yüreğe sahip annenin söyleyeceği ninni arasında sıkı bir ilişkinin olduğu kesindir.C).Ninni-Tekerleme :Anneler zaman zaman çocuklarına tekerleme söyleyerek onları uyutmaya çalışırlar.Anne,bu tekerlemenin sadece ses zenginliğinden istifade eder.Ç).Ninni-Türkü: Türküler ezgi ile söylenen manzum ürünlerdir.Bu yönü ile türküler, ninniler ile ortak özellik gösterir . “ Bizzat ninni hüviyetinde olanlar ,Mısra veya bent sonlarına ninni bağlantısı getirilerek söylenenler,Kına gecesi türküleri, Ninni ninni diyerek söylenen ağıtlar. D). Ninni-İlahi :Çocuğuna ninni söyleyen anne, kimi zaman ninniye ara verir ve ilahi de söyler.E).Ninni- Efsane : Efsanelerin anlatımında yer alan manzum kısımlar ninni parçalarıdır .Bunlar ,yanık bir ezgi ile ninni diyerek söylenir.F). Ninni-Halk hikayesi :Dinleyen veya okuyanın haz aldığı , halk hikayelerimizin ninniler arasında yerini alır.
Düzgü: Düzgü “Düzmek” fiili ile ilgilidir .Halk arsında meydana getirmek ,nazmetmek,nazmedilmiş eser ,manzum parça anlamına gelmektedir .Doğan Kaya ‘ ya göre Muhtelif konularda ve daha ziyade ikilik ya da üçlüklerle söylenen ,tecrübe ve görüşleri yansıtan teknik yönden üstünlüğe sahip,özlü ve ölçülü karşılığında kullanılabilir .Özlü söz söyleme geleneği sadece avam olarak nitelendirdiğimiz sanatçılarına ait değildir .Önceki yy da divan şairlerimizde söyledikleri ve zamanla anonimleşen çok manidar beyit ve dörtlükler vardır .Bunlar cönklerde “müfred” olarak kaydedilmiştir. Aruz vezni ile söylenmiş bu sözler halk arasında yayılarak günümüze gelmiştir . Bunlara da La Edri sözler olarak şöhret bulmuştur.
Düzgülerin genel özellikleri : Her ölçülü söze şiir demek doğru değildir .Düzgüler konu,muhteva,sanat,yapı,ve şiir tekniği bakımından diğer şiir şekillerinden ayrılırlar.Özlü sözlerdir. Genellikle iki mısra olmakla birlikte ,mısra sayıları 2-8 /2-10 arasındadır.Hece sayıları 2-16 kadardır . Çoğunlukla yarım kafiye olmakla beraber ,tam ve zengin kafiyeli örnekler azımsanmayacak kadar fazladır. Çok azı cinanslı kafiyelidir .Bir kısmı çift kafiyelidir .İstisnai örnekler bulunmakla beraber,durakları sistemli olan duraklarda vardır.Hemen her konuda söylenmişlerdir.Zincirleme şeklinde söylenenleri vardır.Tekerleme niteliğinde olabilirler .Bazıları atasözlerine ilave sözler getirilmesi ile elde edilmiştir .Benzetmelere yer verilir.
Düzgülerin teknik özellikleri: A). Düzgülerde kafiye ve redif : Kafiye yönünden zengin sözlerdir.Kelimeler özenle seçilirken ,söze ahenk ve müzikalite de kazandırılmıştır . Düzgülerde kafiye yarım,tam zengin , cainanslı ve çift kafiye olmak üzere beş grupta toplanır .Bazı düzgüler ise kafiyesizdir. Mısralar arası birlik sözde redifler ile sağlanmıştır.
Düzgülerde durak: iki on altı arasında değişir.Dört hece :2+2, beş hece :3+2, altı hece :3+3 ,yedi hece :4+3, sekiz hece :4+4 ,5+3 ,dokuz hece : 5+4 ,on hece:5+5, on bir hece : 6+5 ,4+4+3,on iki hece :6+6 ,on üç hece :7+6, on dört hece :7+7, on beş hece : 8+7 ,on altı hece : 8+8 hecelidir.
Düzgülerin tasnifi : Nail Tan’ ın konularına göre yaptığı tasnifi : Konuşmayla ilgili sözler.Aile hayatı ile ilgili sözler. Ticaret hayatı ve mesleklerle ilgili sözler. Tarım hayatı ve mesleklerle ilgili sözler. Dünya yı ,hayatı ,insanları değerlendiren felsefi bilgece sözler.Aşk ve güzellik anlayışı ile ilgili sözler.Tecrübelere dayanarak toplumsal hayattaki ve insan davranışlarında ki bozuklukları tenkit eden ,öğüt veren şiirler . Yiyecek , içecek ve keyif vericilerle ilgili sözler. Şehirler ve ilçelerimiz ile ilgili sözler . Dualar beddualar .
A). Yapılarına göre düzgüler .1.Hece sayılarına göre : iki, üç , dört ,beş ,altı ,yedi ,sekiz ,dokuz ,on ,on bir ,on iki ,on üç ,on dört ,on beş ,on altı heceli düzgüler vardır. 2.Mısra sayılarına göre : iki mısralı ,üç mısralı ,dört mısralı ,beş mısralı ,altı mısralı ,sekiz mısralı ,on mısralı düzgülerimiz vardır.3.Konularına göre düzgüler: Atasözleri “Öğüt düzgüleri,aile ve akrabalık düzgüleri,sözle ilgili düzgüler” . Fotoğraf arkası düzgüler,Mezar taşı düzgüleri,Çocuk sevme düzgüleri,Esnaf düzgüleri,Kamyon düzgüleri, Evlilikle ilgili düzgüler,Dua-Beddua düzgüleri,Şikayet ve hakaret düzgüleri ,Beldelerle ilgili düzgüler, Salavat düzgüleri , Tenkit düzgüleri,Tarım düzgüleri,Felsefi düzgüler,Yeme-İçme ile ilgili düzgüler ,Keyif vericilikle ilgili düzgüler,Mevsim ve iklimlerle ilgili düzgüler.
Her Yozgatlı’ nın ezberinde veya defterinde yöreyle ilgili bir kaç şiir ,fıkra,deyim, atasözü bulunur.Selamlıkları, misafir odaları ,kahvehaneler ; ozanların ,ses sanatçılarının nüktedanların barınağı olmuştur.
Yozgat Yöresinde Ninniler:
Bebeğimin beşiği bakır
Üğürledim takır takır
İçinde ki Hacı Bekir
Nenni bebeğim nenni
Saçım uzun saçlarımı tararım
Mektup yazar postaniye atarım
Benim guzum uyumazsa
Hasta olur yataklarda yatarım (Hatice Erdoğan 1936 G Elma hacılı köyü ,okuması yok).
Çamlıkta akar bulanık seller
gaybettim bulamaz eller
Gucağımda çırpınan eller (Lefika Kaya,1936 Yozgat ,okuması yok ).
Bebek uyandı bakıyo
Bakışı içimi yakıyo
Bebek seni avutayım
Ninni yavrum ninni ( Esma Selvi,1921 Yozgat,okuması yok).
Ninni ninni yaylasına
Dil guş gonmuş tarlasına
Beş yüz altın vermişler
Gızımın uykusuna
Nenni yavrum nenni
Tıpış tıpış yürüsün ninni (Esma Selvi ,1921 Yozagt, okuması yok).
Bebek değdi yaşına
Şapka ister başına
Annesi gurban olsun
Yavrunun bakışına
Ninni ninni uyu yavrum
Tıpış tıpış büyü yavrum
Üzüntümü götür yavrum
Bize neş ‘e getir yavrum
Düşmanlıktan geç ha yavrum
Muhabbeti seç ha yavrum
Ağlama heç gül be yavrum
Yaradanı bil be yavrum ( Ruziye Ulusoy ,1926 Yozgat ,okuması yok).
Ninni dedim uyutamadım
Sefa ile büyütemedim
Tıpış tıpış yürütemedim
Ninni yavrum ninni (Hatice Erdoğan,1936 G ,Elma hacılı köyü ,okuması yok )
Evimizin önü guyu
Guyudan alırlar suyu
Küçücüksün yatta uyu
Ninni yavrum ninni (Meryem Kadifekale 1916 Lök köyü ,okuması yok).
Şu görünen emmingilin söğüdü
Ben gelirken ekinleri göğüdü
Yokmuydu fıkaranın yiğidi
Zengin diye bi çocuğa verdiler
Verdilerde günahına girdiler
Ninni yavrum ninni
Tıpış tıpış yürü ninni (Ruziye Ulusoy).
Zabah olmuş tan yerleri ağrıyo
Deste vermiş ulu guşlar ötüyo
Nenni bebeğim nenni
Herkes yavrusunu almış yatıyo
Noldu guzum noldu
Nenni bebeğim nenni (Gülüzar Türkoğlu ,1901 Köçekli köyü ,okuması yok).
Yorumlar
Yorum Gönder